Voor leerlingen van groep 6 en groep 7 van de basisschool verzorg ik een serie van drie gastlessen over het thema voeding en gezondheid. Elke les duurt ongeveer 60 minuten. Ik ben hiermee begonnen op de school van mijn eigen kinderen. De aanleiding was dat kinderen in hun directe omgeving met (ernstige) ziekten geconfronteerd werden.
De eerste les gaat over de anatomie en werking van ons spijsverteringsstelsel (een herhaling, of desgewenst eerste presentatie van biologieleerstof). Aan de hand van een vergelijking met een aantal dieren wordt uitgelegd dat de aard van ons spijsverteringsstelsel ons vertelt welke voeding goed voor ons is. Waarom zouden we niet kunnen leven van gras en kruiden, zoals een koe? Waarom niet van prooien, zoals een tijger of van graan, zoals een duif?
In de tweede les wordt deze kennis verbonden met voedingsleer. Welk voedsel kunnen wij het beste kiezen, hoeveel eten we ervan, wat is de kwaliteit? Wat houdt ons gezond en geeft ons energie, wat weten over de relatie tussen voeding en ziekte? In overleg met de leerkracht en/of leerlingen wordt gesproken over de relatie tussen voeding en een bepaald ziektebeeld of thema dat in de klas speelt. Bijvoorbeeld: overgewicht, kanker, hyperactiviteit, hart- en vaatziekten.
Voorafgaand aan de derde les hebben de kinderen thuis een dag lang een eetschema bijgehouden. Dit wordt in de klas besproken: wat heeft je eten je die dag opgeleverd? Als afsluiting wordt in groepjes gewerkt aan recepten voor een ontbijt, lunch en diner, allemaal lekker én gezond. Ze kunnen worden gepresenteerd op de website van de school, of als een mooi receptenboekje. Ook worden de gastlessen soms afgesloten met een feestelijke klassikale fruit- en groentelunch.